Enklare Jul. Närmare Jul. Helare Jul.

29 Nov, 2018 Ewa-Marie Kihlagård

Prenumerera på bloggen

Läs vår integritetspolicy

Vilka förväntningar har du på julen? Vad ser du framför dig om du stannar upp ett ögonblick och blundar?

För många människor är förväntningarna inför julen väldigt höga. Det perfekta julbordet ska förberedas, huset ska vara nystädat och paketen vackert inslagna. På Instagram läggs fina foton på det perfekta julmyset upp. Julen kan lätt bli en tid där den stress och prestationsångest som människor känner i sin vardag ökar. Utöver allt som ska hinnas med att fixa ska dessutom alla relationer som kanske varit ansträngda under hela året, plötsligt fungera utan problem under några få speciella dagar. Har verkligen alla det så där ljuvligt?

Ibland tänker jag att vi människor har skapat och lagt till så mycket kring julen som egentligen är ganska långt bort ifrån julens kärna. Ju mer vi skapar och lägger till desto svårare kan det bli att se originalet, den verkliga julen. Om vi för ett ögonblick stannar upp och blundar och försöker att skala bort lite av allt det där yttre kring julen. Vad ser vi då? Min förhoppning är att vi skulle få se något av detta:

Enklare Jul.

Julens ursprung och identitet är enkelhet eftersom det var den första julens kännetecken. Ett stall, en krubba och ett nyfött barn på en liten plats som inte många lade märke till. Jesus valde enkelhet när han föddes till jorden, det beskrivs så här i bibeln:

…han avstod från allt och antog en tjänares gestalt då han blev som en av oss. Fil 2:7

Hur kan du och jag fira en jul som bättre återspeglar den verkliga julen? Vad behöver vi avstå och vad behöver vi skala bort för att kunna fira en enklare jul?

Närmare Jul.

Julens djupaste betydelse är närhet och närvaro. Bibeln beskriver en Gud som vill ha en relation med oss. Han ville leva nära oss så att vi kan få leva nära honom.  I bibeln uttrycks det så här:

Och ordet (Jesus) blev människa och bodde bland oss… Joh 1:14

Hur kan vi tillsammans leva ut julen betydelse av närhet? Vad behöver ändras i ditt liv för att skapa plats för nära relationer och äkta närvaro under julen?

Helare Jul.

Julens eviga syfte är helhet och helande. Gud kom till en trasig värld som var i desperat behov av helande både för den enskilda människan och för hela mänskligheten. Bibelns budskap är att vi behöver få frid med Gud för att bli hela. Den första julens händelser är början på en upprättad relation med Gud. Genom att sända Jesus till jorden sträckte Gud ut sina öppna armar till dig och mig och gav oss en chans att börja om. Så här förklaras det i bibeln:

Då vi nu har gjorts rättfärdiga genom tro har vi frid med Gud genom vår herre Jesus Kristus. Rom 5:1

Många människor längtar efter helhet och helande. Hur kan du och jag förmedla Guds frid till dem? Hur kan vi hjälpa varandra och andra att få uppleva en helare jul?

Snart är julen här! Vad har du för förväntningar? Vad önskar du dig i julklapp?

Jag önskar mig och alla andra en enklare jul, en närmare jul och en helare jul.

/ Ewa-Marie Kihlagård

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *