”Nyårslöften” att lita på

03 jan, 2019 Teresia Jansson Läs vår integritetspolicy

”Nytt år – nya möjligheter”, en sliten klyscha. Och så har vi det här med nyårslöften också. Ett av de vanligaste av dessa måste väl ändå vara strävan att börja leva mer hälsosamt; äta bättre och motionera mer. Ett annat kan nog i dessa tider handla om att lägga mindre tid på sociala medier och desto mer på familjen. Vissa har kanske väldigt specifika mål som att bestiga Kebnekaise, springa milen under en viss tid, komma i favoritjeansen igen, spara ihop till och göra den där drömresan, byta jobb/bana i arbetslivet och så vidare. När jag själv var en flitig gymbesökare var det nästan komiskt att se hur välfyllda lokalerna var av nykomlingar under årets början och hur klientelet tunnades ut allteftersom våren förflöt.

Ja, det är ju inte alltid helt lätt att infria alla löften man ger sig själv, eller andra heller för den delen. Och det finns nog ingen på den här planeten som kan säga att den aldrig någonsin har blivit sviken, bedragen eller förd bakom ljuset, ibland till och med av någon som står en nära. Stundvis undrar man kanske vem man egentligen kan lita på. Men det finns faktiskt en som aldrig sviker: Vår himmelske far – Gud.

Visste du att Bibeln är fullproppad med löften som han tillägnar sina barn, dem som tillhör honom? De som har svarat ”ja” på frågan om de tror på hans existens och vill låta honom vara herre och ledsagare i sina liv. ”Men åt alla som tog emot honom gav han rätt att bli Guds barn, åt dem som tror på hans namn”, står det i Johannesevangeliet 1:12.

Enligt Bibeln så håller Gud alltid sitt ord: ”Gud är inte en människa, så att han skulle ljuga, inte en människoson, så att han skulle ångra sig. Säger han något utan att göra det, talar han något utan att fullborda det?” (4 Mosebok 23:19). ”Han är Klippan, fullkomliga är hans gärningar, ty alla hans vägar är rätta. En trofast Gud utan svek, rättfärdig och rättvis är han.” (5 Mosebok 32:4). Vidare står det i Jesaja 26:3-4: ”Den som är ståndaktig skänker du trygghet, på dig förtröstar han. Förtrösta alltid på Herren, ty Herren är en evig klippa.”

Ett bibelställe som jag har förevigat genom att tatuera in det på ena armens insida är Matteusevangeliet 6:33: ”Nej sök först Guds rike och hans rättfärdighet så skall ni få allt det andra också.” I Filipperbrevet 4:19 kan vi läsa: ”Min Gud skall med sin härliga rikedom i Kristus Jesus fylla alla era behov.” Lägg märke till att det i dessa stycken står ”ALLT” och ”ALLA”, inte ”ett par saker” eller ”några av”.

Gud lovar att skydda och strida för oss: ”Han skall befalla sina änglar att skydda dig var du än går.” (Psalm 91:11) och i Jesaja 49:25  står det: ”Ja så säger Herren:…Jag skall strida mot dina motståndare, jag skall själv rädda dina barn.” Och vidare i Romarbrevet 8:31: ”…Om Gud är för oss vem kan då vara emot oss?” Han gör också anspråk på att vara vår läkare: ”Jag skall skänka dig läkedom och hela dina sår, säger Herren…” (Jeremia 30:17).

Ett av mina personliga favoritstycken i Bibeln är Jeremia 29:11-13 som numera finns inristat över min ena rygghalva, fast i engelsk version. Det handlar om vad vår Fader lovar oss inför det som ligger framför: ”Jag vet vilka tankar jag har för er, säger Herren, nämligen fridens tankar och inte ofärdens för att ge er en framtid och ett hopp.  Ni skall kalla på mig och komma och be till mig, och jag skall höra er. Ni skall söka mig, och ni skall också finna mig om ni söker mig av hela ert hjärta.” Jag tycker att dessa verser väldigt väl sammanfattar det som pappa Gud önskar sina barn. Särskilt den sista frasen älskar jag: ”… ni skall också finna mig om ni söker mig av hela ert hjärta.”

Detta är bara ett axplock av alla Guds löften i Bibeln och det allra största och mäktigaste måste ju ändå vara gåvan om ett liv utan slut: ”Och detta är vad han själv lovade oss: det eviga livet.” (1 Johannesbrevet 2:25). Vidare står det i Uppenbarelseboken 21:4: ”Och han skall torka alla tårar från deras ögon. Döden skall inte finnas mer, och ingen sorg och ingen klagan och ingen smärta skall finnas mer. Ty det som en gång var är borta.”

Att jag är en kristen och tillhör Gud innebär inte att livet är problemfritt eller perfekt i någon mening men i allt jag går igenom så bär jag med mig en grundtrygghet som bygger på att jag vet vem som går vid min sida, vem som kan ge lösningar, tröst och svar och vem som fightas för mig när det behövs. I Romarbrevet 8:28 står det: ”Vi vet att för dem som älskar Gud samverkar allt till det bästa, för dem som är kallade efter hans beslut.”

Sammanfattningsvis så lovar Gud i sitt ord, Bibeln, att inte ljuga för eller svika oss. Tvärtemot ger han löften om att ge oss trygghet och allt vi behöver och att han ska strida för oss. Han lovar läkedom och helande och skulle vi inte bli fullt helbrägdagjorda här i jordelivet så lovar han oss som sagt en framtid i evigheten där ”ingen sorg och ingen klagan och ingen smärta skall finnas mer”.

Detta kallar jag ”nyårslöften” som heter duga och de träder i kraft ”om vi söker Honom av hela vårt hjärta”, om vi säger ”ja” till att följa Jesus. Det är löften med garanti som dessutom hålls, inte bara idag eller under detta år, utan varje dag under alla år och i all evighet. Som Jesus själv sade: ”…Och se, jag är med er alla dagar intill tidens slut.” Matteusevangeliet 28:20.

Ett fantastiskt och välsignat år 2019 önskar jag DIG!

/ Teresia Jansson

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *