Kom och gör din grej, Gud!

27 jun, 2019 Julia Adolfsson

Prenumerera på bloggen

Läs vår integritetspolicy

När det här blogginlägget publiceras är Frälsningsarméns konfirmationsskola i full gång men i skrivande stund är det kvällen innan konfirmanderna ska anlända till Strandgården, årets lägergård. Vi konfaledare har spenderat helgen tillsammans på denna idylliska plats för att planera det sista, förbereda och söka Gud ihop. Det vart många skratt ikväll när vi övade in vår hippa ledardans inför morgondagens välkomstmöte. Under helgen har vi även förberett för bibelutdelning, övat lovsång, skrivit listor och scheman samt filat på våra undervisningspass. Klockan närmar sig midnatt nu men det hindrar inte mina ledarkollegor Malin och Elisa från att sitta på vårt rums lilla golvyta och packa goodiebags. Mysigt. Ungdomarna ska få tygkassar med block, penna, godis och vattenflaska som välkomstgåva.

Varje dag kommer vi att fokusera på en utav Frälsningsarméns 11 lärosatser så att vi vid konfans slut har gått igenom dem alla. Det blir tre undervisningspass per dag och däremellan fritid, god mat, organiserade aktiviteter, sport, bad och glass. Undervisningspassen är uppdelade i tre kategorier; Vad säger Bibeln? Vad har det med mig att göra? Och det tredje passet har en kreativ touch med praktisk tillämpning. Dagarna kommer inledas och avslutas med lovsång och bön. Varje kväll kommer en utav oss ledare dela sin livsberättelse och vandring med Jesus. Schemat bjuder även på en ledig dag på stan, en dag med påsktema (!) och en utflykt till Gullbrannafestivalen.

För mig är det första gången som ledare på Frälsningsarméns konfa och jag är SÅ tacksam över att få vara med! Tänk att få umgås med och tala in sanningar från Guds ord in i dessa 22 tonåringars liv under två hela veckor! Lyx! Jag är säker på att Gud kommer göra stora saker som kommer få betydelse för konfirmandernas liv både nu och i framtiden. Teamet känns varmt och Jesus-centrerat vilket för mig är de två viktigaste ingredienserna för ett lyckat team. Platsen Strandgården utanför Halmstad måste vara en försmak av himlen. Jag som kalmarit har alltid trott att Öland har Sveriges överlägset vackraste stränder men beachen här är sannerligen i klass med Böda. Solnedgångarna vittnar om att Gud är en fantastisk Skapare som ger oss goda gåvor.

Det var 12 år sedan jag själv konfirmerades men när jag tänker tillbaka på allt jag fick höra då om livet, Jesus och Bibeln märker jag att det verkligen satt sina spår. Min tro och mina värderingar idag grundar sig mycket i konfaundervisningen jag fick redan som 14-åring. Framförallt så fick jag smaka på Jesus underbara närvaro och kärlek under konfan. Jag minns att Guds glädje fyllde mitt konfaläger med så mycket skratt att vi låg i en hög på golvet och kiknade en kväll. Vi ledare har förberett det vi kan och nu litar vi på att Gud gör sin grej. Att han fyller varje lektion och samling med sin Helige Ande. Ja, vi vill se hela atmosfären genomsyrad av honom. Det är Jesus som förvandlar liv. Hans närvaro är hela skillnaden i om detta ”bara” blir ett trevligt läger eller om detta blir livsförvandlande veckor.

Var gärna med och be för att varje konfirmand känner sig hemma, älskad och sedd. Be för personliga möten med Jesus. Vi lägger hela lägret i Hans händer.

/ Julia Adolfsson

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *